Matematyka to sztuka

Rozpoczynamy Projekt finansowany przez Fundację mPotęga.

Realizacja projektu “Matematyka to sztuka” ma na celu odkrywanie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym, a w szczególności ukazanie narzędzi oraz struktur matematycznych jako inspiracji w upiększaniu otoczenia każdego z nas.

Działania projektowe będą odbywały się na trzech płaszczyznach: najpierw nauczyciel przekaże uczniom z klas VII I VIII teoretyczne podstawy niezbędne do nabycia umiejętności kreowania rzeczywistości z pogranicza matematyki i sztuki, następnie z uczniowie wykorzystują wiedzę w działaniach praktycznych, a w ostatnim etapie uczniowie prezentują swoje prace społeczności szkolnej w postaci filmów prezentowanych na szkolnej stronie internetowej, wystaw oraz pokazów praktycznych.

Zagadnienia, jakie będą poruszane, zostaną zgrupowane wokół tematów:

  1. Symetrie
  2. Mozaiki (zagadnienie układania mozaiek z wielokątów foremnych, parkietaże, obrazy – sztuka geometrii)
  3. Hafty liczone – krzyżykowy i matematyczny (wykonywanie tymi technikami kartek okolicznościowych i obrazków).
  4. Fraktale – jeszcze matematyka czy już sztuka?
  5. Bryły – budowle przyszłości.
  6. Sztuka gotowania.

Zajęcia prowadzone będą przez Panie od Matematyki: Panią Katarzynę J., Panią Marzenę P., Panią Izabelę K.-F. oraz Panią Anetę K. już od października.


Miesiąc październik upłynął w naszej szkole pod hasłem: “Zakupy! Zakupy!”. Udało nam się zrealizować zakupy pomocy i materiałów do zajęć, a następnie rozdzielić materiały w zależności od potrzeb poszczególnych grup projektowych. Niestety – tryb zdalny nauki znacznie utrudnił nam wzajemne kontakty. część zajęć udało się zrealizować jeszcze stacjonarnie, a teraz zdalnie realizujemy pozostałe zajęcia. Zrealizowaliśmy moduł “Fraktale – jeszcze matematyka, czy już sztuka?”. Uczniowie wysłuchali krótkiej informacji na temat geometrii fraktalnej, obejrzeli filmy ilustrujące najpopularniejsze fraktale, zmierzyli się z samodzielnym wykonaniem dywanu Sierpińskiego, a nawet paproci Barnsleya. Barwne prace młodych adeptów matematyki ozdabiają sale lekcyjne i szkolne korytarze. Uczestnicy projektu hojnie zaopatrzeni w materiały w domach przygotowują parkietaże oraz bryły – ich prace będziemy mogli podziwiać jak wrócą do szkoły. Dziewczęta chętnie zabrały się za ozdabianie kartek na zbliżające się święta Bożego Narodzenia techniką haftu matematycznego, ich kartki z życzeniami ucieszą Przyjaciół Szkoły.

Nasze fraktale podziwiali młodsi koledzy – uczniowie klas 1-3. Mogli oni obejrzeć filmy, zobaczyć prace a nawet samemu zmierzyć się z kolorowaniem paproci i piramidy. “Wycieczka” do pracowni matematycznej była również okazją do zobaczenia, że matematyka może upiększać nasze otoczenie.


Listopad upłynął pod znakiem zdalnych zajęć projektowych. Uczniowie chętnie za pośrednictwem narzędzia meet uczestniczyli w zadaniach . Pod kierunkiem nauczycielek matematyki poznawali zarówno tajniki wiedzy matematycznej jak i jej zastosowanie do upiększania otoczenia. Poznawaliśmy zagadnienie symetrii osiowej i środkowej, , układania mozaiek z wielokątów foremnych, parkietaże, wyszukiwaliśmy w internecie obrazów – sztuka geometrii. Przy pomocy Mamy, Babci czy Cioci zgłębialiśmy sztukę haftów liczonych – krzyżykowego i matematycznego – ćwiczyliśmy wykonywanie tymi technikami kartek okolicznościowych i obrazków. Budowaliśmy makiety z brył geometrycznych oraz przygotowywaliśmy własne przeliczniki potrzebne w trudnej sztuce gotowania. Zajęcia były też okazją do autoprezentacji, a powstające kolaże zdjęć i krótkie filmy zaprezentują nasze umiejętności innym uczniom. Z niecierpliwością czekamy na powrót do stacjonarnego nauczania, aby pokazać, co potrafimy naszym młodszym kolegom.