PO WER

„ Z pogranicza do centrum Europy – nowe kompetencje kadry SP w Smolniku”

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku znalazła się w gronie szkół, które zakwalifikowały się do unijnego projektu „ Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego POWER. W projekcie tym uczestniczy siedemnaście osób z naszej szkoły. Najważniejszym komponentem projektu skierowanego do nauczycieli jest podnoszenie umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku angielskim, zapoznanie się z inną kulturą a także wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami z innych krajów.

W ramach tego projektu siedmioro nauczycieli w czasie tegorocznych wakacji wzięło udział w kursach językowych za granicą: pięć osób na Cyprze, dwie w Irlandii i jedna w Austrii.

Udział w tym projekcie okazał się dla nas wielką przygodą ze względu na możliwość nauki języka obcego ( angielskiego lub niemieckiego) jak i turystyczną, ponieważ mieliśmy okazję zobaczyć piękne miejsca, poznać ciekawą historię oraz ludzi.

Na Cyprze zajęcia odbywały się w szkole językowej „ English in Cyprus” w Limassol codziennie od godziny 9.00 do 13.00. Po południu mieliśmy czas wolny na plażowanie i zwiedzanie wyspy. Przed wyjazdem wypełniliśmy test językowy, na podstawie którego byliśmy przydzieleni do odpowiedniej grupy w zależności od umiejętności oraz oczekiwań. Atmosfera w szkole językowej bardzo sprzyjała postępom w nauce języka, ponieważ lektorzy to doświadczeni native speakers, którzy w ciekawy sposób prowadzili zajęcia a uczestnikami kursu były osoby z różnych stron świata np. Rosjanie, Ukraińcy, Francuzi, Niemcy Wietnamczycy, w związku z czym wszystkie konwersacje odbywały się w języku angielskim. Poza lekcjami również rozwijaliśmy swoje kompetencje językowe na przykład w autobusie, który dowoził nas do szkoły, w sklepach, w restauracjach, w hotelu. Na zakończenie odbył się test diagnostyczny i uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające ukończenie kursu.

W czasie kursu mieliśmy możliwość poznania krajów, z których pochodzili studenci. My również przygotowaliśmy prezentację multimedialną o Leśnej i o naszej szkole. Szkoła językowa organizowała też wycieczki krajoznawcze po wyspie. Mieliśmy okazję zwiedzić piękny średniowieczny zamek, port i Stare Miasto w Limasolu. Cudowną przygodą była całodzienna wycieczka po wyspie, podczas której odbyliśmy rejs statkiem do Blue Laguna , jednej z najpiękniejszych plaż na wyspie. Pływanie w tej krystalicznie czystej wodzie było ucztą dla ducha i ciała. Oprócz tego zwiedziliśmy plantację bananów, Łaźnie Afrodyty, wrak statku pirackiego, mieliśmy również możliwość poznania procesu produkcji wina w lokalnej winiarni.

Udział w tym projekcie był dla nas ciekawym doświadczeniem a nawiązane relacje mogą zaowocować współpracą między szkołami z innych państw. Być może uda nam się w przyszłości zorganizować podobne projekty dla uczniów.