WDŻ
WDŻ KLASA IV
Program i podręcznik: „Wędrując ku dorosłości” Wychowanie do życia w rodzinie. Teresa Król
Zajęcia z WDŻ realizowane są w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od innych przedmiotów wychowanie do życia w rodzinie nie jest obowiązkowe. Rodzice mogą więc zwolnić ucznia z zajęć, wypełniając w szkole odpowiednią deklarację.
Jeśli uczeń na nie uczęszcza, informacja o tym pojawi się na świadectwie, lecz w miejscu przewidzianym na ocenę wpisane będzie tylko „uczestniczył” lub „uczestniczyła” – ponieważ przedmiot ten nie jest obowiązkowy, nie jest też oceniany. Zajęcia z WDŻ trwają jeden semestr – w sumie jest to 14 godzin lekcyjnych w każdym roku szkolnym, w trakcie których część zajęć (po pięć godzin) realizowana jest osobno dla chłopców i dla dziewcząt. W zajęciach nie uczestniczą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, gdyż uczą się oni wedle innej podstawy programowej.
Tematyka zajęć WDŻ w klasie IV
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
- Witaj w domu –funkcje prokreacyjna i opiekuńcza.
- Zasady i normy – funkcje wychowawcza i socjalizacyjna.
- Miłość, która scala, czyli funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna.
- Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno- -towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
- Człowiek istota płciowa.
- Przekazywanie życia. (dla grupy dziewcząt).
- Przekazywanie życia. (dla grupy chłopców).
- U progu dojrzewania. (dla grupy dziewcząt).
- U progu dojrzewania. (dla grupy chłopców).
- Rodzi się dziecko. (dla grupy dziewcząt).
- Rodzi się dziecko. (dla grupy chłopców).
- Intymność. (dla grupy dziewcząt).
- Intymność. (dla grupy chłopców).
- Obrona własnej intymności. (dla grupy dziewcząt).
- Obrona własnej intymności. (dla grupy chłopców).
- Koleżeństwo.
- Dobre wychowanie.
- Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy
WDŻ KLASA V
Program i podręcznik: „ Wędrując ku dorosłości” Wychowanie do życia w rodzinie. Teresa Król
Zajęcia z WDŻ realizowane są w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od innych przedmiotów wychowanie do życia w rodzinie nie jest obowiązkowe. Rodzice mogą więc zwolnić ucznia z zajęć, wypełniając w szkole odpowiednią deklarację.
Jeśli uczeń na nie uczęszcza, informacja o tym pojawi się na świadectwie, lecz w miejscu przewidzianym na ocenę wpisane będzie tylko „uczestniczył” lub „uczestniczyła” – ponieważ przedmiot ten nie jest obowiązkowy, nie jest też oceniany. Zajęcia z WDŻ trwają jeden semestr – w sumie jest to 14 godzin lekcyjnych w każdym roku szkolnym, w trakcie których część zajęć (po pięć godzin) realizowana jest osobno dla chłopców i dla dziewcząt. W zajęciach nie uczestniczą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, gdyż uczą się oni wedle innej podstawy programowej.
Tematyka zajęć WDŻ w klasie V
- Gdzie dom, tam serce twoje.
- Rodzina – moje okno na świat.
- Emocje i uczucia.
- Porozmawiajmy.
- Święta coraz bliżej.
- Zaplanuj odpoczynek.
- Mądry wybór w świecie gier.
- Uprzejmość i uczynność.
- Poszukiwany: przyjaciel.
- Moje ciało. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Moje ciało. (lekcja dla grupy chłopców)
- Dojrzewam. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dojrzewam. (lekcja dla grupy chłopców)
- Dbam o higienę. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dbam o higienę. (lekcja dla grupy chłopców)
- Zdrowy styl życia. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zdrowy styl życia. (lekcja dla grupy chłopców)
- Zrozumieć siebie i innych. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zrozumieć siebie i innych. (lekcja dla grupy chłopców)
WDŻ KLASA VI
Program i podręcznik: „ Wędrując ku dorosłości” Wychowanie do życia w rodzinie. Teresa Król
Zajęcia z WDŻ realizowane są w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od innych przedmiotów wychowanie do życia w rodzinie nie jest obowiązkowe. Rodzice mogą więc zwolnić ucznia z zajęć, wypełniając w szkole odpowiednią deklarację.
Jeśli uczeń na nie uczęszcza, informacja o tym pojawi się na świadectwie, lecz w miejscu przewidzianym na ocenę wpisane będzie tylko „uczestniczył” lub „uczestniczyła” – ponieważ przedmiot ten nie jest obowiązkowy, nie jest też oceniany. Zajęcia z WDŻ trwają jeden semestr – w sumie jest to 14 godzin lekcyjnych w każdym roku szkolnym, w trakcie których część zajęć (po pięć godzin) realizowana jest osobno dla chłopców i dla dziewcząt. W zajęciach nie uczestniczą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, gdyż uczą się oni wedle innej podstawy programowej.
Tematyka zajęć WDŻ w klasie VI
- Z rodziny się nie wyrasta.
- Rodzinne wychowanie.
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
- Sztuka rozmowy.
- Gdy trudno się porozumieć.
- O presji rówieśniczej.
- Zarządzanie sobą. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zarządzanie sobą. (lekcja dla grupy chłopców)
- Mój styl to zdrowie. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Mój styl to zdrowie. (lekcja dla grupy chłopców)
- Dojrzewam do kobiecości. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dojrzewam do męskości. (lekcja dla grupy chłopców)
- Mam swoją godność. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Mam swoją godność. (lekcja dla grupy chłopców)
- Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
- Stalking, hejting, cyberprzemoc. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Stalking, hejting, cyberprzemoc. (lekcja dla grupy chłopców)
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
WDŻ KLASA VII
Program i podręcznik: „ Wędrując ku dorosłości” Wychowanie do życia w rodzinie. Teresa Król
Zajęcia z WDŻ realizowane są w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od innych przedmiotów wychowanie do życia w rodzinie nie jest obowiązkowe. Rodzice mogą więc zwolnić ucznia z zajęć, wypełniając w szkole odpowiednią deklarację.
Jeśli uczeń na nie uczęszcza, informacja o tym pojawi się na świadectwie, lecz w miejscu przewidzianym na ocenę wpisane będzie tylko „uczestniczył” lub „uczestniczyła” – ponieważ przedmiot ten nie jest obowiązkowy, nie jest też oceniany. Zajęcia z WDŻ trwają jeden semestr – w sumie jest to 14 godzin lekcyjnych w każdym roku szkolnym, w trakcie których część zajęć (po pięć godzin) realizowana jest osobno dla chłopców i dla dziewcząt. W zajęciach nie uczestniczą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, gdyż uczą się oni wedle innej podstawy programowej.
Tematyka zajęć WDŻ w klasie VII
- Rozwój człowieka
- Dojrzałość, to znaczy…
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny. (dla grupy dziewcząt)
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny. (dla grupy chłopców)
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. (dla grupy dziewcząt)
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. (dla grupy chłopców)
- Pierwsze uczucia.
- Przekazywanie życia. (dla grupy dziewcząt)
- Przekazywanie życia. (dla grupy chłopców)
- Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy. (dla grupy dziewcząt)
- Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy. (dla grupy chłopców)
- Czas oczekiwania.
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo. (dla grupy dziewcząt)
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo. (dla grupy chłopców)
- Komunikacja w rodzinie.
- Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
- Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
- Uzależnienia behawioralne.
- Ludzie drogowskazy.
WDŻ KLASA VIII
Program i podręcznik: „ Wędrując ku dorosłości” Wychowanie do życia w rodzinie. Teresa Król
Zajęcia z WDŻ realizowane są w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od innych przedmiotów wychowanie do życia w rodzinie nie jest obowiązkowe. Rodzice mogą więc zwolnić ucznia z zajęć, wypełniając w szkole odpowiednią deklarację.
Jeśli uczeń na nie uczęszcza, informacja o tym pojawi się na świadectwie, lecz w miejscu przewidzianym na ocenę wpisane będzie tylko „uczestniczył” lub „uczestniczyła” – ponieważ przedmiot ten nie jest obowiązkowy, nie jest też oceniany. Zajęcia z WDŻ trwają jeden semestr – w sumie jest to 14 godzin lekcyjnych w każdym roku szkolnym, w trakcie których część zajęć (po pięć godzin) realizowana jest osobno dla chłopców i dla dziewcząt.
Tematyka zajęć WDŻ w klasie VIII
- Budowanie relacji międzyosobowych.
- Na początek: zakochanie.
- O etapach i rodzajach miłości.
- Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt).
- Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy chłopców).
- Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt).
- Seksualność człowieka (lekcja dla grupy chłopców).
- Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt).
- Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy chłopców).
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- AIDS
- Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt).
- Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy chłopców).
- Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt).
- Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy chłopców).
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
- Dojrzałość do małżeństwa
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie:
Monika Borkowska
Anna Małek- Fedorowicz