Psycholog szkolny
Psycholog szkolny mgr Joanna Smusz
Głównym adresatem moich działań jako psychologa w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Smolniku są uczniowie. Jednak stale współpracuję także z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz wszelkimi innymi osobami i instytucjami, wspierającymi działania psychologa w szkole. Moim najważniejszym zadaniem jest rozpoznawanie potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej.
Zadania psychologa szkolnego to między innymi:
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
- badania psychologiczne, które przyjmują formę: rozmowy, obserwacji, ankiety, testu, kwestionariusza, rysunku itp.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
- badania psychologiczne na terenie szkoły;
- wywiady z rodzicami/prawnymi opiekunami;
- spotkania i konsultacje z wychowawcami, nauczycielami i pedagogiem szkolnym.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- zajęcia terapeutyczne dla uczniów;
- terapia zaburzeń emocjonalnych;
- konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów;
- konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- rozmowy indywidualne z uczniami, warsztaty problemowe i profilaktyczne dla uczniów w celu udzielania pomocy w zakresie rozwiązywania zgłaszanych lub zaobserwowanych trudności;
- konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny;
- konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli z zakresu profilaktyki problemowej (w tym profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży).
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- zajęcia pomocy psychologicznej dla uczniów;
- konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów;
- wywiady środowiskowe;
- konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- wywiady z rodzicami/prawnymi opiekunami;
- wywiady z wychowawcami i nauczycielami;
- zapewnienie indywidualnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- badania psychologiczne w celu określenia mocnych i słabych stron uczniów;
- badania psychologiczne w kierunku diagnozowania wybitnych uzdolnień;
- pogadanki dla rodziców i nauczycieli na temat wspierania i rozwijania uzdolnień oraz zainteresowań uczniów.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- konsultacje dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów.