Psycholog szkolny

Psycholog szkolny mgr Joanna Smusz

Głównym adresatem moich działań jako psychologa w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Smolniku są uczniowie. Jednak stale współpracuję także z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz wszelkimi innymi osobami i instytucjami, wspierającymi działania psychologa w szkole. Moim najważniejszym zadaniem jest rozpoznawanie potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej.

Zadania psychologa szkolnego to między innymi:

  1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
    1. badania psychologiczne, które przyjmują formę: rozmowy, obserwacji, ankiety, testu, kwestionariusza, rysunku itp.
  2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
    1. badania psychologiczne na terenie szkoły;
    2. wywiady z rodzicami/prawnymi opiekunami;
    3. spotkania i konsultacje z wychowawcami, nauczycielami i pedagogiem szkolnym.
  3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
    1. zajęcia terapeutyczne dla uczniów;
    2. terapia zaburzeń emocjonalnych;
    3. konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów;
    4. konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli.
  4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
    1. rozmowy indywidualne z uczniami, warsztaty problemowe i profilaktyczne dla uczniów w celu udzielania pomocy w zakresie rozwiązywania zgłaszanych lub zaobserwowanych trudności;
    2. konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny;
    3. konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli z zakresu profilaktyki problemowej (w tym profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży).
  5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
    1. zajęcia pomocy psychologicznej dla uczniów;
    2. konsultacje dla rodziców/prawnych opiekunów;
    3. wywiady środowiskowe;
    4. konsultacje i działalność informacyjna dla wychowawców i nauczycieli.
  6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
    1. wywiady z rodzicami/prawnymi opiekunami;
    2. wywiady z wychowawcami i nauczycielami;
    3. zapewnienie indywidualnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych.
  7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
    1. badania psychologiczne w celu określenia mocnych i słabych stron uczniów;
    2. badania psychologiczne w kierunku diagnozowania wybitnych uzdolnień;
    3. pogadanki dla rodziców i nauczycieli na temat wspierania i rozwijania uzdolnień oraz zainteresowań uczniów.
  8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    1. konsultacje dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów.